- 2019. 02. 04. kutatási alapfogalmak 2.
Fókuszcsoportos interjú: egy olyan kiscsoportos találkozás, amelyet egy képzett csoportvezető, ún. moderátor irányít. A fókuszcsoportban részt vevők száma 8–12 fő, ami jó átláthatóságot, irányíthatóságot és kezelhetőséget biztosít a moderátor számára. Napjainkban az 5–7 fős létszám gyakorlata is terjedőben van, ami még bensőségesebb, bizalmasabb és mélyebb megnyilvánulásnak ad teret.
Fókuszcsoportos interjúk fiatalokkal
A fiatalokkal folytatott, korosztályi szempontból homogén fókuszcsoportos interjúk célja, hogy az egyéni interjúkban szerzett tapasztalatokat tovább bővíthessük, pontosítva ezzel a szakértői kutatási elemeket, illetve szélesíthessük az ifjúság elvárásaival összefüggő ismereteinket a velük foglalkozó szervezetekkel és szakemberekkel szemben. Az alkalmak lehetőséget teremtenek a célzott kérdések megválaszolásán túl az igen értékes személyes interakciókra, amelynek keretében fogalmi keretek is tisztázásra kerülnek. Tekintettel a bevont korcsoportra, a vizsgálat ideje igen rövidek (átlagosan 2 – 2,5 óra/csoport), ugyanakkor jelentős szervezettség mellett így is van lehetőség a kutatási elem céljainak elérésére. A félig irányított alkalmak kötetlenségét a játékos formában feltett kérdések biztosítják. A csoportos interjúforma sajátos dinamikával bír a fiatalok esetében, mivel a résztvevők egymást erősítve, egyre nyitottabb és bizalmibb beszélgetést folytathatnak a kérdezővel a vizsgált témákban.
Fókuszcsoportos interjúk a szakemberekkel
A szakértőkkel folytatott fókuszcsoportok feladata, hogy előkészítsék a kérdőíves kutatást, melynek célja, hogy felmérje azt, hogy a fiatalokat milyen eszközökkel, módszerekkel, milyen feltételek mellett lehet a saját településükön tartani, illetve oda visszahívni. A fókuszcsoportos kutatás során a célunk az, hogy könnyen rendszerezhető információk birtokába jussunk, előkészítve a kutatás következő fázisát, a kérdőíves (online és személyes) megkérdezést.