1. Kutatási zárójelentés 3. A kutatás folyamata, módszerei

A kutatás során alkalmazott módszerekbe és eljárásokba elsődlegesen a humán szolgáltatások területén dolgozó, szakmailag felkészült ifjúsággal foglalkozók és / vagy ezt a célcsoportot támogatók kerültek bevonásra: ifjúságsegítők, pszicho-pedagógusok, szociál-pedagógusok, pedagógusok, gyermek és ifjúságvédelem szakmai munkatársai, szabadidő szervezők edzők, szakkörök, csoportok vezetői, civil szervezetek munkatársai, települési ifjúsági referensek, önkormányzatnál dolgozó egyéb ifjúsági ügyekért felelősök.

A kvalitatív kutatás egyéni és csoportos interjúkból állt, amelyeknél a legfőbb hangsúly a személyességen, közvetlenségen és nyitottságon volt, célja pedig az volt, hogy segítse a kérdőíves lekérdezés pontosítását úgy a kérdések kialakítása, mint a kapott eredmények értékelése tekintetében. Túl a kutatási folyamat szempontjából kiemelt hasznosuláson, a kvalitatív módszerek eredményeként kevésbé kötött keretek között, részben irányított munkaformában, nagyobb egyéni elköteleződést értünk el a vizsgált téma kapcsán – mindeközben pedig az eredeti célt megtartva közelebb kerültünk a témakör kibontásához, részletezéséhez is. A kvalitatív módszerek alkalmazásával szerzett tudást kiegészítve készült el a kérdőíves felmérés, amely a szakemberek nagyobb körének véleményét vizsgálta. A szakértők bevonásának módszertana a projekt sajátosságai miatt egyedi módon alakult, mivel a legalább 100-100 fős célcsoporton elvégzendő kutatási folyamat tekintetében a külföldi szakértők bevonásáról a határon túli partnerszervezeteknek kellett főleg gondoskodniuk. Ebből adódóan nem volt teljeskörű és közvetlen ráhatásunk arra a folyamatra, amely a részben reprezentatív mintavételt szolgálta volna, a válaszadó szakértők jelentős része a Felhívás értelmében a partnerszervezetek közvetlen és közvetett kapcsolati hálójának bevonásával alakult ki.

A megvalósuló kutatómunka különlegessége, hogy az ifjúsággal, mint kontrollcsoporttal is foglalkozik, önálló kutatási területként. Ez a módszer különösen beleillik a primer kutatási eljárásrendbe, mivel a szakértőktől érkező adatok és információk összevethetővé válnak a felhasználói oldallal. Így a szakemberek lekérdezésén túl az ifjúság is részt vett egyéni fókuszcsoportos megbeszéléseken (külön önálló alkalomként megszervezve), illetve számukra is kialakításra került egy kérdőív, amely elsősorban az attitűdjük alakulását vizsgálta az elvándorlás fényében.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WordPress Image Lightbox